R:990223/0303Z @:NL3DAV.ZH.NLD.EU #:47867 [Leiderdorp] FBB7.00f $:647-MG1KWZ
R:990223/0209Z @:NL3ZMR.ZH.NLD.EU #:41830 [Zoetermeer] FBB7.00g $:647-MG1KWZ
R:990222/0803Z @:NL3LDM.ZH.NLD.EU #:4196 [L.dam] FBB7.00f $:647-MG1KWZ
R:990222/0210Z @:NL3RTD.ZH.NLD.EU #:52961 [Rotterdam-Noord] $:647-MG1KWZ
R:990221/1858Z @:KW3BBS.ZH.NLD.EU #:14084 [Katwijk] FBB7.00g $:647-MG1KWZ

From: MG1KWZ@KW3BBS.ZH.NLD.EU
To  : STROOM@NLD

 


STROOM (75) driedimensionaal
----------------------------
Al meer  dan negentig jaar geleden -gelijk vandaag, 27 oktober
1903- haalde  een  elektrisch  motorrijtuig  van de Allgemeine
Elektricitats-Gesellschaft  op  een  proefbaan  in Berlijn een
snelheid die zelfs nu nog respectabel is: 210 km per uur.

De voordelen van  elektrische  treinen  waren  een openbaring.
Niet alleen doordat er minder vuil de lucht inging of  doordat
er over lange afstanden kon worden  doorgereden  zonder dat er
eerst nieuwe brandstof moest  worden ingeladen.  De verrassing
was meer dat een  elektrische locomotief veel lichter kan zijn
dan  een  stoomlocomotief.  Bij stoom ging het optrekken, door
het werken  met  een  krukas en met zuigers, schoksgewijs.  De
eerste aanzet die een trein  op  gang moest brengen kwam nooit
geleidelijk.  Om slippen te voorkomen  moest de locomotief wel
zwaar zijn.  Met elektriciteit  daarentegen  kan  de  wrijving
tussen de wielen en rails  zoveel beter worden gebruikt dat de
locomotief veel minder gewicht nodig heeft.  Nu praktisch alle
treinen  in  West-Europa elektrisch worden aangedreven, is ook
dat systeem tot grote perfektie opgevoerd.  Er zijn nu locomo-
tieven waarbij speciale  apparaten  de eerste signalen van een
dreigende slip al meten en direkt daarop de stroomtoevoer naar
de motor in overeenstemming daarmee regelen.  Ook daarbij spe-
len die siliciumplakjes van de thyristor weer een grote rol.

Zo zijn de technici steeds bezig gebleven met het aftasten van
de mogelijkheden.  De toekomst lijkt in hun gedachten veelzij-
diger dan ooit. Zij zien al elektrische boten varen op de Rijn
die net als trolley-bussen de stroom aftappen van  een  boven-
leiding.  Zij zien een televisietoestel dat zo plat is als een
schilderij, opgebouwd uit kleine  fotocellen  en  voorzien van
een met laserstralen gevormd  driedimensionaal beeld, waarvoor
een speciale bril niet langer nodig is.  Soms lijken het wilde
fantasieen,  soms  is  zo'n  toepassing  er opeens of komt zij
dichterbij, zoals het geschreven woord per televisie.

Een  stap  verder  en  het  gedrukte woord komt uit een kastje
naast ons televisietoestel rollen.  Op papier is zo'n apparaat
al rond.  Een geruisloos telex-apparaatje bijvoorbeeld, dat de
tekst van een toespraak of forumuitzending uit print zodat wij
de tekst niet meer behoeven op te vragen.   De  sportuitslagen
hebben wij meteen op papier.  Bij de reclame komt de waardebon
of folder vanzelf mee, misschien wel een proef-luier.

Alles lijkt te kunnen.  De grotere ruimte, die in  de  verbin-
dingen geschapen zal worden, zou de kijker ook de kans op  een
weerwoord kunnen geven.   In sommige toekomstvisies  hebben de
televisietoestellen ook een kanaal dat van de huiskamer terug-
gaat naar de studio.  Hoe het organisatorisch moet gebeuren is
nog niet duidelijk, maar  technisch is het geen probleem meer.
Een doorsnee van de openbare  mening kan daarmee op elk moment
direkt worden gemaakt, en kwade  kijkers behoeven niet meer op
te bellen, al zal menigeen hopen dat  zij geen direkte toegang
krijgen tot de uitzending.  Soms lijkt datgene wat mogelijk is
eerder een boze dagdroom dan een wenkend perspectief. Een blik
om  ons  heen, in de wereld van nu, kan echter een geruststel-
ling zijn.   De elektriciteit wordt meer dan menige andere mo-
gelijkheid van de natuur ten gunste van de mens gebruikt.



The list of operators are: CM2KL, CM2YR, CM5and E44B,
respectively. Operations will take place from Sami's QTH. Activity by
Ali may last up to 5 days. Look for them mainly on SSB but with some
CW operations. QSL E44A to JY4NE, PO Box 9392, Amman 1191, Jordan.
QSL E44B to: P.O. Box 1008, Gaza, PaDX InterNet Subscribers will receive this article by
Bill Moore, NC1L, Century Clubs Manager, as an addtional bulletin.

E4, PALESTINE (The excitement begins!)  As of February 13th, Ali/JY4NE
and Sami/ZC6B/KF2GJ have began operating from Gaza as E44A and E44B,
respectively. Operations will take place from Sami's QTH. Activity by
Ali may last up to 5 days. Look for them mainly on SSB but with some
CW operations. QSL E44A to JY4NE, PO Box 9392, Amman 1