R:000207/1429Z @:NL3DAV.ZH.NLD.EU #:41075 [Leiderdorp] FBB7.00g25 $:5830_NL3TWE
R:000207/1017Z @:NL3ONB.ZH.NLD.EU #:29337 [ZH Main FWD Den Haag] $:5830_NL3TWE
R:000207/1011Z @:NL3IPR.IPR.NLD.EU #:27375 [IPR] FBB7.00g23 $:5830_NL3TWE
R:000207/1005Z @:NL3TWE.OV.NLD.EU #:5830 [OV Main FWD Enschede] FBB7.00g25

From: ES1WHS@NL3TWE.OV.NLD.EU
To  : NEWS@NLD

Nederlanders vermist

Bruhl (GPD/ANP)

Bij de ramp zondag 6 februari 2000 met de nachttrein van Amsterdam naar Bazel
bij het Duitse Bruhl zijn mogelijk meer dan 9 mensen omgekomen. De Duitse
politie maakte gisteravond bekend dat nog 22 mensen worden vermist onder wie 2
Nederlanders. Twee andere Nederlanders - een 48 jarige man en een 50 jarige
vrouw - raakten lichtgewond.

Bij het ongeval met de D-trein 203 zijn 52 mensen ernstig en 44 lichtgewond
geraakt. Volgens de duitse politie is de toestand van tien gewonden van dien
aard dat ze voor hun leven moeten vechten. De berging van de slachtoffers was
gisteravond nog in volle gang. Van de 300 passagiers werden er op dat moment
nog 22 vermist, onder wie 2 Nederlanders, 16 Duitsers en 4 Amerikanen. De
autoriteiten hielden er rekening mee dat onder de voorste treinstellen nog
meer slachtoffers lagen. Of daar Nederlanders bij zitten, was gisteravond nog
niet duidelijk. De Duitse machinist van de ramptrein heeft volgens de politie
veel te hard gereden. Het treinongeluk is niet veroorzaakt door een technisch
defect aan het spoor of de trein, zo verklaarde de bestuursvoorzitter H.
Mehdorn van de Duitse spoorwegen. Onderzoek van de zwarte doos, die treinen in
Duitsland, maar ook in Nederland aan boord hebben, moet definitief uitsluitsel
geven over de oorzaak van de ramp.

De nachttrein D 203 vertrok zaterdagavond om 20:05 uit Amsterdam naar Basel in
Zwitserland. Om 13 minuten over 12 ontspoorde de internationale trein in het
station van Bruhl, een stadje ongeveer 15km ten zuiden van Keulen. De
locomotief boorde zich eerst door 5 tuinen en kwam tot stilstand tegen de
achtergevel van een woning. De bewoners raakten in een shock. De trein is in
deze tijd van het jaar populair bij wintersporters. Het is dan ook een wonder
dat er maar zo weinig Nederlanders in de trein zaten. Maar ook bij andere
toeristen en zakenreizigers is de verbinding in trek, zeggen de Nederlandse
Spoorwegen. Vooral veel Engelsen maken er gebruik van. Dat verklaart ook
waarom er van de ongeveer 300 passagiers volgens Eurocross slechts 21
Nederlanders waren.

Het treinongeluk trok honderden belangstellenden. Ook uit Nederland kwamen
mensen kijken naar de ravage. De foto die de krant "Twentse Courant Tubantia"
laat zien, is een foto op grote hoogte van het ongeluk. Op de foto is te zien,
dat die D 203 trein in een huis heeft geramd.

De politie heeft de wijde omgeving voor ramptourisme afgesloten, om overlast
tegen te gaan.

MACHINIST ZWIJGT

De Duitse machinist van de ontspoorde nachttrein maakt gebruik van het recht
om een verklaring te weigeren. De politie heeft de 28 jarige man wel kort
gehoord. Hij blijft vanwege een zware shock in het ziekenhuis. Volgens de
politie reed de trein met 122 kilometer per uur Bruhl binnen, terwijl daar
maar 40 kilometer per uur is toegestaan. In 2 seconden viel de snelheid terug
naar 0 kilometer per uur. Als de machinist zich niet aan de regels heeft
gehouden, riskeert hij een gevangenisstraf van maximaal 10 jaar. De Munchense
 tv-zender N24 meldde dat de machinist van de trein slechts een verkorte
opleiding van zeven maander had gehad. Daardoor moet de man geen ervaring
hebben gehad in dit spoorgebied.

De packeteer die dit bericht op de packet heeft gezet, is het niet eens met
die gevangenisstraf van 10 jaar. Deze man heeft ook geluk gehad dat ie 't
overleefd heeft en dan willen ze hem toch nog in de gevangenis stoppen.. Echt
heel flauw.

Bovendien: Wie gaat er nu een onervaren machinist op een probleemtraject laten
rijden, nee volgens mij ligt de verantwoordelijkheid in dit geval volledig bij
de duitse spoorwegen, want deze maatschappij dient zorg te dragen voor goed
opgeleid personeel.

Dus denk hier maar eens een keer aan als u een kaartje voor de trein koopt..
in Nederland mag een machinist alleen een trein over een bepaald traject laten
rijden als ie ervaring heeft door middel van een goede opleiding. De kans op
een treinongeluk is welhaast nihiel, maar aan dit bericht kan iedereen zien
dat er soms wel eens iets mis kan gaan, ja ook met treinen, openbaar vervoer,
het blijft een niet uit te sluiten risico...

Binnenkort koop ik een retourtje Almelo.

ES1WHS
Enschede