R:991030/0213Z @:NL3DAV.ZH.NLD.EU #:26927 [Leiderdorp] FBB7.00g23 $:887-MG1KWZ
R:991030/0224Z @:NL3ONB.ZH.NLD.EU #:11770 [ZH Main FWD Den Haag] $:887-MG1KWZ
R:991029/1828Z @:KW3BBS.ZH.NLD.EU #:46733 [Katwijk] FBB7.00g23 $:887-MG1KWZ

From: MG1KWZ@KW3BBS.ZH.NLD.EU
To  : INET@NLD

 


Gratis internet ontleed

"GRATIS winkelen! U betaalt NIETS om onze winkel in te komen!
Wel vragen wij u vriendelijk om de boodschappen af te rekenen."

Gratis internet, dat belooft een ieder tegenwoordig, maar niemand maakt het 
natuurlijk waar. Wat dat betreft is er niets veranderd in de wereld van 
reclame en aanpalend bedrog. Zolang ik nog tikken moet betalen aan KPN is het 
gebruik van het woord gratis natuurlijk een flagrante leugen. 
Maar dit leugenachtig taalgebruik wordt niet bestraft omdat iedereen graag 
belazerd wordt. Erger nog is dat de "gratis" provider ook nog eens een deel 
van het bedrag ontvangt dat ik aan de KPN moet betalen. Dus ik mag gratis geld 
gaan brengen naar hun rekening. Dat lijkt al erg genoeg, maar het is nog erger. 
De inkomsten die men heeft van de tikken zijn niet hoog genoeg en om echt winst 
te maken zullen ze nog veel verder moeten gaan.

Terugverdienen door beursgang

Het terugverdienen van het geinvesteerde geld kan eigenlijk op drie manieren. 
In de eerste plaats door middel van een beursgang, zodat de volgende 
investeerder mag proberen er geld mee te verdienen en de entrepeneur lachend 
naar de Bahama's vertrekt. De succesvolle beursgang is natuurlijk een 
duidelijke optie voor Wish, dat zich alles getroost om in het nieuws te zijn 
en te blijven en de participatie van onze eigen Oeroegoeroe Maurice de Hond's 
ICOM lijkt een eerste stap in de richting van een beursgang. 
De site van Wish wordt langzaam gevuld met links, reclames en content zodat 
het er allemaal een beetje verkoopbaar uit zal gaan zien. 
OK een forse restyling moet wel even, want het ziet er natuurlijk nog NIET uit. 
Probleem voor Wish is wel dat binnenkort (nu al?) Freeler de grootste aanbieder
van gratis internet zal zijn. Want alleen de grootste kan succesvol de markt op
gaan (op de beurs geldt nu eenmaal BIG is beautifull). 
Zoals recentelijk DIXON met zijn gratis internet (Freeserve) in Engeland. 
Die hebben in Engeland succesvol het verlieslijdende Freeserve naar de beurs 
gebracht. Inmiddels is de koers flink aan het dalen en blijken ook dagelijks 
duizenden abonnees af te haken (bron: BBC). Ik denk niet dat een tweede bedrijf 
in Engeland ook nog succesvol deze Robin Hood truuk zal uithalen. 
Kortom met zoveel "gratis" internet aanbieders in Nederland wordt het een 
moeilijke beursgang.

Reclame-inkomsten en e-commerce

Of onze gratis aanbieders succesvol zullen zijn in e-commerce en banners-
exloitatie? Dat wens ik te betwijfelen. De eerste voorwaarde voor een 
succesvolle strategie in die richting, is een site die in staat is om mensen 
vast te houden. Anders zullen de abonnees nooit en te nimmer op de site van 
Wish, Freeler, Zonnet en noem maar op willen verkeren. 
Dat betekent dat ze flink moeten gaan investeren in hun sites om daarmee sites 
als World Online en Planet internet te kunnen beconcurreren. Wel succesvol acht 
ik hier in HetNet, immers een zusje van Planet en daar zal vast wat onderlinge 
uitwisseling van redactiemateriaal plaatsvinden, denk ik zo.
Het Net is nu al een voorbeeld voor de anderen en is door middel van de vele 
e-zines goed in staat een divers publiek aan zich te binden. Echter de kosten 
van een dergelijk informatie-intensieve site zijn erg hoog en het is algemeen 
bekend dat het erg moeilijk is om die terug te verdienen. De vraag is dus of 
dit een lonende strategie zal blijken.

Doelgroepmarketing

Zonnet, Freeler, HetNet, Worldonline, Planet Internet enz enz. allemaal willen 
ze de grootste portaal zijn voor het grote publiek. Gaat dat lukken? Nee want 
ze kunnen natuurlijk niet allemaal op de eerste plaats komen. Men moet zich 
net als de conventionele media gaan richten op profilering en doelgroepen 
(bah.. wat kleeft dat, brrr...). De kans dat TMF daar met haar gratis internet 
in slaagt lijkt me tamelijk groot. Voor de anderen? We wachten af. 
Overigens is het doorverkopen van de verkregen profielen een belangrijke bron 
van inkomsten in deze tak van sport. Dat betekent dus een hoop extra ongevraagd 
drukwerk en e-mail als beloning voor ons gratis lidmaatschap.

Zwaar weer op komst

Er is meer zwaar weer op komst. Want wie gelooft nou serieus dat wij over een 
paar jaar nog betalen voor onze lokale telefoontikken, niemand toch! 
En daarmee verdwijnt een belangrijke bron van inkomsten voor ons verbond van 
"gratis" jongens. De enige die daar al op vooruit loopt is Superweb uit 
Rotterdam (gelieerd aan kabelbedrijf Eneco overigens), die zijn NIET gratis en 
toch GOEDKOPER dan de "gratis" internetproviders, dat is nog eens interessant. 
Zij beloven internet zonder tikken en hopen daarmee ongetwijfeld uit te groeien 
tot een van de grootste providers. Zeker de chatters, gamers en andere heavy 
users zullen zich massaal bekeren tot superweb of hun lokale kabelmaatschappij, 
want ook daar is het tikkenvrij internetten.

Verstandige investeerders (bestaan ze?) kiezen ...

Investeerders die nu geld stoppen in startende access bedrijven, zien een 
belangrijk gegeven over het hoofd. De echte waarde op internet wordt geboden 
via content sites, communities en zoekmachines. Zij bezitten de kennis, 
positie, ervaring die de kabelboeren en gratisinternetmacho's niet hebben. 
Zij bezitten het vermogen om de bezoeker te trekken vast te houden en te laten 
terugkomen en sommige weten daar nu al winst mee te maken. 
Voor de investeerders zou moeten gelden, geef je geld uit aan sites die mensen 
trekken, en laat die access boys niet teveel met je geld klooien.

Verstandige surfers kiezen...

Voor de surfers zou moeten gelden: neem Superweb om van je belkosten af te zijn.
Neem als reserve een betaald abonnement bij een gerenommeerde provider zodat 
je daar altijd kunt inbellen als Superweb even niet goed bereikbaar is.

Bron:Internet.