R:990723/0955Z @:NL3LEI.ZH.NLD.EU #:18435 [Leiden] FBB7.00g23 $:55719_NL3DRN
R:990723/0504Z @:NL3DAV.ZH.NLD.EU #:12955 [Leiderdorp] FBB7.00g23
R:990722/2230Z @:NL3LDM.ZH.NLD.EU #:41342 [Leidschendam] FBB7.00g23
R:990722/1744Z @:NL3IPR.IPR.NLD.EU #:45101 [IPR] FBB7.00g23 $:55719_NL3DRN
R:990721/2202Z @:NL3DRN.NBW.NLD.EU #:55719 [Drunen] FBB7.00g $:55719_NL3DRN

From: NL1FRK@NL3DRN.NBW.NLD.EU
To  : BRIEF@NLD

 
   MINISTERIE JUS
   [1]http://www.justitie.nl
   
JUST: beleid inzake Kosovo (brief TK)
 
   
   Dit is een origineel persbericht.
   Niet het ANP, maar de afzender van dit bericht is verantwoordelijk
   voor de inhoud.
   
   
           Postadres Postbus 20301, 2500 EH  Den Haag
   
   Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der
   Staten-Generaal
   Postbus 20018
   2500 EA Den Haag        Bezoekadres
   Schedeldoekshaven 100
   2511 EX  Den Haag
   Telefoon (070) 3 70 79 11
   Fax (070) 3 70 79 72
   Telex 34554 mvj nl
   
   Datum   16 juli 1999
   Ons kenmerk     777812/99/DVB
   Onderwerp       beleid inzake Kosovo
   
   
   
   
   
   
   Inleiding
   
   Sinds de totstandkoming van het diplomatieke akkoord inzake Kosovo
   begin juni 1999 en de daarna gevolgde beëindiging van de NAVO-acties
   is de humanitaire situatie in Kosovo sterk verbeterd. Kort nadat de
   KFOR-troepenmacht zich ontplooide in Kosovo zijn de eerste groepen
   vluchtelingen vanuit Albanië en Macedonië op eigen gelegenheid
   teruggekeerd naar Kosovo. Inmiddels is gebleken dat de humanitaire
   noden minder groot zijn dan aanvankelijk werd gevreesd. Sedert 27 juni
   1999 is UNHCR in overleg met IOM begonnen met de repatriëring van de
   in genoemde landen verblijvende Kosovaren. Inmiddels zijn 663.600
   vluchtelingen - bijna 90% van de oorspronkelijke ontheemdenpopulatie -
   uit Macedonië en Albanië teruggekeerd naar Kosovo. Ook vanuit
   Nederland en de overige lidstaten van de Europese Unie is de
   vrijwillige terugkeer naar Kosovo inmiddels op gang gekomen. Het
   Kabinet streeft er dan ook naar de terugkeer van Kosovaren zo spoedig
   als mogelijk, edoch op verantwoorde wijze, te laten plaatsvinden.
   
   In het navolgende wil ik Uw Kamer informeren over de door het Kabinet
   met ingang van heden doorgevoerde beleidswijzigingen inzake Kosovo. Ik
   voeg daar, conform de afspraak met Uw Kamer, aan toe dat uit deze
   beleidswijziging geen onomkeerbare consequenties voortvloeien totdat
   daarover met Uw Kamer is gesproken.
   
   
   
   
   
   Zelfstandige terugkeer
   
   Binnen de Kosovaarse gemeenschap in Nederland bestaat - mede gezien de
   positieve ontwikkelingen en de sterk verbeterde situatie in Kosovo -
   een duidelijke behoefte aan een snelle terugkeer naar Kosovo. Met
   ondersteuning van de IOM zijn inmiddels een aantal Kosovaren
   vrijwillig teruggekeerd.
   Een eerste inventarisatie door de IND enkele weken geleden onder de
   humanitaire evacués heeft uitgewezen dat reeds toen tenminste 600
   personen zo spoedig mogelijk willen terugkeren. De Nederlandse
   regering heeft besloten deze behoefte tot terugkeer actief te
   stimuleren door de zelfstandige terugkeer financieel en logistiek te
   faciliteren. De eerste chartervlucht vanuit Nederland naar Skopje
   staat gepland voor 21 juli a.s.
   
   Personen die aangeven zelfstandig te willen terugkeren, zullen via de
   bestaande IOM-terugkeerregeling financieel worden ondersteund. In de
   eerste plaats dient daartoe een duidelijke voorlichtingscampagne ten
   behoeve van de Kosovaarse gemeenschap in Nederland. In deze campagne
   zal aandacht worden besteed aan de terugkeermogelijkheden, waarbij
   tevens zal worden gewezen op het feit dat de veiligheidssituatie in
   Kosovo nog niet optimaal is. Van die voorlichting maakt het door het
   Ministerie van Defensie ontwikkelde programma .mine-awareness.,
   waarbij specifieke aandacht wordt geschonken aan kinderen, deel uit
   Eveneens zal er op worden gewezen dat diegenen die willen terugkeren -
   inclusief Kosovaren die als kwartiermaker vooruit wensen te reizen -
   gebruik kunnen maken van de IOM-terugkeerregeling.
   
   De IOM-terugkeerregeling houdt in dat de terugreis wordt verzorgd, dat
   in voorkomende gevallen ondersteuning wordt geboden bij het verkrijgen
   van vervangende reisdocumenten, alsmede dat een financiële bijdrage
   wordt verstrekt voor het eerste levensonderhoud na terugkeer.
   Daarnaast zal nog een contactpunt in Kosovo worden geïnstalleerd.
   
   Ten overvloede merk ik op dat bij de verdere vormgeving van de
   ondersteuning ten behoeve van de zelfstandige terugkeer terdege
   rekening zal worden gehouden met de repatriëringsactiviteiten van de
   UNHCR en de wederopbouw activiteiten van de Europese Unie.
   
   Visumregeling
   
   In april van dit jaar heb ik, in overleg met de Minister van
   Buitenlandse Zaken, op humanitaire gronden besloten tot een verruiming
   van de bestaande visumregeling. De verruimde visumregeling luidt als
   volgt: 'Familieleden die bloed- en aanverwant in de eerste graad, dan
   wel grootouder zijn van een legaal in Nederland verblijvende etnische
   Albanees uit Kosovo kunnen in aanmerking komen voor een zogenaamd
   territoriaal (tot Nederland) beperkt bezoekvisum.. Uw Kamer is
   hierover bij brief van 29 april 1999 geïnformeerd.
   
   
   
   De verruiming van de regeling bestond daaruit dat het ontbreken van
   geldige reisdocumenten alsmede het gevaar voor vestiging niet zouden
   worden tegengeworpen bij de behandeling van een visumaanvraag. De
   overige voorwaarden voor visumverlening, zoals garantstelling en
   huisvesting, zijn daarbij normaal gehandhaafd.
   
   Thans is er geen aanleiding meer om de verruimde visumregeling te
   continueren. Het Kabinet heeft dan ook besloten haar te beëindigen.
   
   Dit betekent dat aanvragen tot verlenging van het afgegeven visum
   zullen worden afgewezen en dat na expiratie van de geldigheidsduur van
   het verleende visum betrokkene zal moeten terugkeren. Gelet op de
   bijzondere situatie rondom de visumverlening zal het voor deze groep
   wel mogelijk worden gemaakt om gebruik te maken van de faciliteiten
   die vanwege de Nederlandse overheid (inclusief de faciliteiten van de
   Internationale Organisatie voor Migratie) worden geboden.
   
   Vvtv-beleid onder gelijktijdige toepassing van artikel 15e, tweede lid
   Vw
   
   In verband met de algehele situatie in het land van herkomst heeft het
   Kabinet besloten om met ingang van 21 april 1999 etnische Albanezen
   uit Kosovo in aanmerking te laten komen voor een voorwaardelijke
   vergunning tot verblijf (vvtv), onder gelijktijdige toepassing van
   artikel 15e, tweede lid Vreemdelingenwet (Vw). Uw Kamer is hier bij
   brief van diezelfde datum over geïnformeerd.
   
   Artikel 15e, tweede lid, Vw bepaalt dat indien door buitengewone
   omstandigheden de beschikking op de aanvraag om toelating niet binnen
   zes maanden na de ontvangst van de aanvraag kan worden afgedaan, de
   aanvrager hiervan in kennis wordt gesteld en hem wordt meegedeeld dat
   de beschikking op de aanvraag om toelating zal worden gegeven binnen
   een termijn van ten hoogste drie jaar na de verlenging van de
   voorwaardelijke vergunning tot verblijf.
   Concreet betekent toepassing van artikel 15e, tweede lid, Vw dat de
   behandeling van aanvragen om toelating wordt opgeschort, onder
   gelijktijdige toekenning van een vvtv. De aanvraag wordt dus niet
   buiten behandeling gesteld. In bovengenoemde brief is aangekondigd dat
   de behandeling van de aanvragen om toelating vooralsnog voor de
   periode van een jaar worden opgeschort. Dit om de tijdelijkheid van de
   situatie en het verblijf in Nederland zoveel mogelijk te
   benadrukken.
   
   Voor een vvtv komen in aanmerking etnische Albanezen uit Kosovo die
   zich ten tijde van dit besluit reeds in de Nederlandse asielprocedure
   bevonden, de humanitaire evacués en etnische Albanezen die eerst na 21
   april een verzoek om toelating als vluchteling hebben ingediend.
   In totaal betreft dit een groep van ca. 7.500 personen. Inmiddels is
   aan 2.650 personen een vvtv verleend.
   
   Gelet op de huidige situatie in Kosovo en het gestelde in de
   vvtv-indicatoren brief  is er geen aanleiding meer om het vvtv-beleid
   ten aanzien van etnische Albanezen uit Kosovo te continueren. Het
   Kabinet heeft dan ook besloten om, met inachtneming van het
   navolgende, het vvtv-beleid met ingang van heden te beëindigen. Dit
   betekent dat Kosovaren na heden niet meer in aanmerking komen voor een
   vvtv.
   
   Het besluit tot beëindiging van het vvtv-beleid brengt met zich mee
   dat toepassing van artikel 15e, tweede lid, Vw komt te vervallen. Dit
   betekent dat de aanvragen om toelating als vluchteling inhoudelijke
   behandeling behoeven, indien betrokkene niet vrijwillig wil
   terugkeren. Hiervoor, alsmede voor de intrekking van reeds verleende
   vvtv.s, is nadere informatie van de Minister van Buitenlandse Zaken
   omtrent de situatie in Kosovo noodzakelijk. Immers, eerst na een
   inhoudelijke toetsing van een aanvraag om toelating is eventueel in
   een individueel geval gedwongen terugkeer aan de orde. Naar
   verwachting ligt de nadere informatie over de situatie in Kosovo eind
   augustus 1999 voor. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) zal
   daarbij de behandeling van verzoeken om toelating als vluchteling van
   in Nederland verblijvende Kosovaren op projectbasis vormgeven.
   
   Vorenstaande laat onverlet dat besloten is tot beëindiging van het
   vvtv-beleid. Op basis van de weekberichten van de Minister van
   Buitenlandse Zaken over de situatie in Kosovo kan immers gesteld
   worden dat de situatie aldaar verregaand is gestabiliseerd. Ook speelt
   hierbij een rol dat de vrijwillige terugkeer vanuit de regio, alsmede
   vrijwillige terugkeer vanuit andere Europese landen (inclusief
   Nederland) inmiddels op gang is gekomen.
   
   
   
   
   De Staatssecretaris van Justitie,
   
   ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud
   van bovenstaand bericht.
   
   19 jul 99 11:26
 
References
 
   1. http://www.justitie.nl/
 
Greets Freek (Freddie Flintstone)
 
The USA have Bill Clinton, Johnny Cash, Bob Hope, Stevie Wonder.
We have Wim Kok, no cash, no hope, no wonder.