R:990624/0355Z @:NL3LEI.ZH.NLD.EU #:14842 [Leiden] FBB7.00g23 $:780-MG1KWZ
R:990624/0314Z @:NL3DAV.ZH.NLD.EU #:8875 [Leiderdorp] FBB7.00g23 $:780-MG1KWZ
R:990623/2106Z @:NL3LDM.ZH.NLD.EU #:28385 [Leidschendam] FBB7.00g23
R:990623/1745Z @:KW3BBS.ZH.NLD.EU #:31333 [Katwijk] FBB7.00g $:780-MG1KWZ

From: MG1KWZ@KW3BBS.ZH.NLD.EU
To  : WEER@NLD

 


   VLIEGTUIGSTREPEN  

Een volledig onbewolkte lucht zien we niet vaak. Als er geen bewolking is, zijn
er geregeld vliegtuigstrepen te zien, die het zonlicht iets kunnen temperen.   
Deze witte strepen zijn kunstmatige wolken, die ontstaan doordat uitlaatgassen 
van vliegtuigmotoren de hoeveelheid waterdamp en roetdeeltjes in de lucht op 
de vluchtroute doen toenemen. 
Dat gebeurt op ongeveer 10 kilometer hoogte in de atmosfeer, waar de lucht zeer 
koud is en het meer dan 40 graden vriest. 
Koude lucht kan op grote hoogte weinig waterdamp bevatten. De extra waterdamp,
die daar in de lucht wordt gebracht, leidt daarom direct tot wolkenvorming in 
de vorm van strepen. De streep begint meestal een eindje achter het vliegtuig,
omdat de warmte van de uitlaatgassen wolkenvorming dichtbij de motoren 
belemmert. De vliegtuigstrepen worden 'contrails' (samenvoeging van 
condensation en trails) genoemd en in de weerrapporten als bewolking vermeld.
De strepen verraden veel over de atmosfeer op grote hoogte. Lossen ze snel op 
dan wijst dat op droge lucht en is de kans op een weersomslag klein. 
Lossen de vliegtuigstrepen langzaam op en groeien ze flink uit dan is er in de 
regel een weersverandering op til, die hooguit een paar dagen op zich laat 
wachten.  
De meer uitgestrekte wolkensluiers zijn soms moeilijk te onderscheiden van 
natuurlijke hoge bewolking en blijven lang intact. 
Uit satellietwaarnemingen blijkt dat vliegtuigstrepen in onze omgeving in veel 
gevallen langer dan een dag blijven bestaan, en in een kwart van de gevallen 
zelfs langer dan twee dagen. De wolken op die hoogte bestaan geheel uit 
ijskristallen. Door breking en weerkaatsing van zonlicht zijn er soms optische 
verschijnselen in te zien, zoals een gekleurde bijzon. In internationaal 
verband wordt er onderzoek gedaan naar de invloed van het luchtverkeer op de 
atmosfeer. 
Het Intergouvernementele Panel op het gebied van klimaatveranderingen (IPCC)  
stelt vast dat vliegtuigen, die naast kooldioxide veel andere stoffen in de   
lucht brengen, op een complexe manier invloed hebben op het klimaat. 
Het effect op het klimaat van mogelijke veranderingen in de bewolking door het
vliegverkeer is niet duidelijk. Naast vliegtuigstrepen gaat het ook om hoge 
bewolking die het broeikaseffect verder versterkt.
Vandaag ( 23-06-1999 ) begint in Amsterdam een tweedaags symposium over 
luchtvaart en klimaat.

 (bron:KNMI)