R:990505/0656Z @:NL3LEI.ZH.NLD.EU #:5319 [Leiden] FBB7.00g $:DB1452NL0RAF
R:990505/0521Z @:NL3DAV.ZH.NLD.EU #:64212 [Leiderdorp] FBB7.00g23
R:990504/2334Z @:NL3RTD.ZH.NLD.EU #:9684 [Rotterdam-Noord] $:DB1452NL0RAF
R:990501/0709Z @:NL3IPR.IPR.NLD.EU #:15964 [IPR] FBB7.00g $:DB1452NL0RAF
R:990430/2259Z @:UT1BBS.UT.NLD.EU #:28385 [Montfoort] FBB7.00g $:DB1452NL0RAF
R:990430/0221Z @:AF1BBS.UT.NLD.EU #:57999 [AMERSFOORT] FBB5.15c $:DB1452NL0RAF

From: NL0RAF@AF1BBS.UT.NLD.EU
To  : TELCOM@NLD

[ 30/04/1999 02:20z #:1452 @:NL0RAF QRA:AF1BBS ] .

                                                                               
                          
 ÉÍ» Ë ËÍ   ÉÍÍ» ÉÍÍ»  ÉÍÍ»  ËÍÍ   Amersfoort Nrd.    
 º º º º    Î  Î ºÍ»¼  ºÍͺ  ºÍ
 Ê Èͼ ÊÍͼ ÈÍͼ Ê Ê¼  Ê  Ê  Ê   



@Home Internet met SBS6 nieuws op de kabel 


@Home Nederland heeft vannacht overeenstemming bereikt met SBS6 om nieuws
op verzoek te gaan distribueren met de eigen Internetdienst die vanaf 18
mei beschikbaar is voor kabelabonnees van Castel in Noord- en
Oost-Nederland en Palet in Limburg en Brabant. Als derde partij gaat het
Nutsbedrijf Maastricht de breedband dienst van @!Home distribueren. 

Dit hebben Jamie Howard, algemeen directeur van @Home en zijn
programmadirecteur Rik Rensen vanmorgen in het nieuwe gebouw van @Home in
Amsterdam Havens-West bekendgemaakt. 

@Home heeft ook nieuws van het ANP in Nederland en van Fox in de VS. De
drie nieuwsbronnen zal @Home zoveel mogelijk in multimedia nieuwsdiensen
omzetten. In het begin zal @Home het rustig aan gaan doen, met dagelijks
slechts 1 nieuwsvoorziening, maar na verloop van tijd zal de nu 9 personen
tellende redactie de frequentie van actualisering opvoeren, aldus
hoofdredacteur Marcus Polman. Er zijn 8 verschillende kanalen in de
aanbieding, waarbij voor Economie Beursmedia nieuws en koersen zal
leveren. Spellen vormen een belangrijk kanaal, onder meer vanwege een
samenwerking met Sega. 

@Home Benelux, zoals het bedrijf heet (ook de Belgische markt wordt
ge‰xploreerd) heeft nog niet veel tot stand gebracht op inhoudelijk
gebied, maar volgens Rensen zullen de komende maanden nog veel partijen
met @Home een contract afsluiten. Daartoe kunnen buitenlandse leveranciers
behoren als Reuters en AP Dow Jones, maar ook binnenlandse publieke en
commerci‰le omroepen. 

Rensen zegt nog nog geen enkel probleem te ontmoeten met de uitzendrechten
van fragmenten en programma's: 'De partijen willen met ons het experiment
aangaan. Pas op het moment dat er substanti‰le aantallen abonnees van de
diensten gebruikmaken kun je de kosten daarvan in overleg gaan bepalen.' 

@Home komt vanaf 18 mei eschikbaar voor circa 130.000 abonnees. Eind 1999
zal de helft van de 1,4 miljoen abonnees van Palet, Castel en Maatricht
op een tweeweg geschikt gemaakt kabelnet zijn aangesloten. 

Hert grootste voordeel voor @Home Nederland is de in de VS verwaardigde
techniek: een gesloten netwerk inclusief management vanaf de servers tot
en met de kabelmodems (Com21 van Philips, Siemens etc.) en de prachtige
interfaces en publicatiesystemen. @Home werkt met een aangepaste browser
om tekst, geluid, beelden, zoeken en de 8 kanalen over het voetlicht te
kunnen brengen. Daarop bevindt zich een knop om naar het 'gewone' Internet
te gaan. In juni maakt @Home de namen van de multimedia adverteerders
bekend. Ze krijgen een vaste hoek rechts onderin de eigen browsers naast
de beelden. 

@Home opteert voor een gesloten systeem. De inhoud zal louter beschikbaar
zijn voor de eigen abonnees. Ook wil @Home voorkomen dat andere
Internetaanbieders toegang krijgen tot de kabels van Palet, Catel en
Maastricht. De vraag naar het waarom ligt de directie van @Home wat zwaar
op de maag: 'Gezien de technologie van eind-tot eind controle van de
kwaliteit van de verbindingen en vooral van het gebodene willen we het
geheel in eigen hand houden.' 

De reden is, zo geeft Howard toe, ook commercieel van aard. @Home heeft
zeker 4 jaar nodig om uit de kosten te komen en als ze in concurrentie
moet werken zal het bereiken van het break-even punt nog langer kunnen
duren. Dit is ongetwijfeld een kwestie voor toezichthouder Opta in Den
Haag. Deze streeft naar open toegang voor serviceproviders op de telefoon
en tv-kabels in Nederland. Monopolisering staat de Opta niet toe, dus
ontstaat er ongetwijfeld een conflict. Ook in de Verenigde Staten speelt
dit. Tot nu toe doet America Online vergeefse pogingen om toegang tot de
tv-kabels te krijgen. 

@Home heeft de grote exploitanten voorgesteld om deel te nemen in ruil
voor het aanbod van de breedband dienst. Ook is het mogelijk alleen de
dienst af te nemen en dan opbrengstdeling te regelen. 

Howard sluit niet uit dat er samenwerking komt met de andere aanbieder van
breedband diensten op de kabel, Chello van UPC. Chello is de concurrent,
maar biedt ook alleen op de eigen kabelnetten aan. Een interessante
situatie kan ontstaat er wanneer AT&T inderdaad MediaOne overneemt en
daarmee 50 procent van de aandelen van de Amsterdamse kabelexploitant
A2000 in handen krijgt. AT&T is indirect de meerderheidsaandeelhouder in
@Home in de VS, en zal zeker @Home op de kabel in Amsterdam willen
toelaten. Dan komen Chello en @Home elkaar tegen met hun systemen. 

Howard wil niet op die situatie vooruitlopen, maar kan zich voorstellen
dat @Home en UPC gaan samenwerken op bepaalde terreinen. Dat zou uit
kostenoogpunt in elk geval gunstig voor beiden kunnen zijn, ofschoon de
wens van @Home om controle te houden over de totale verbinding van de
abonnees tot en met de service barrieres kan opwerpen voor samenwerking. 


73 - Raf, 

NL0RAF @ AF1BBS / nl0raf@hotmail.com     
Message sent 23:34 on 29 Apr 99 using WinPack V6.42 ÝCoDec v2.3Þ